Viete ho charakterizovať? Aké sú jeho základné znaky? Poznáte vo svojom okolí nejaké dielo z tohto obdobia?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 4669 dňami |
Sledovať
Nahlásiť
|
Rokoko
Rokoko je slohvý stupeň v neskorom období baroka, pomenovaný podľa
príznačného ornamentálneho motívu – rocaille (mušľa). Charakterizuje
ho hravosť, ornamentika, frivolná elegancia, luxus, zdôrazňovanie
erotických motívov, galantnosť a všestranná uvoľnenosť, objavujú sa
dekoratívne prvky ovplyvnené čínskym umením – chinoserie. Rozšírilo sa
najmä vo Francúzsku, kde bolo slohom ľudovíta XV. (1715–1774), ale rýchle
sa šíri prakticky po celej Európe. V architektúre sa prajavuje nakopením
hmoty a prvkov a intímnosťou a galantnosťou interiéru (napr. Kráľovský
palác v Madride). Sochársky sa realizuje najmä v drobnej plastike, štuke
na jemnom porceláne (Meissen). V maliarstve prevládajuú pastorálne témy,
galantné výjavy, slávnosti v záhradách, hudobné a divadelné motívy.
Predstavitelia tejto doby su napríklad, J. A. Watteau, F. Boucher, J. H.
Fragonard.
Klasicizmus
Klasicizmus je umelecký smer, ktorý vznikol v 17. storočí, uplatnil sa
v Taliansku a vo Francúzsku, v duhej polovici 18. storočia ovládol celú
Európu (klasicizmus Ľudovíta XVI. a empír), zvlášť dlho bol obľúbený
v Rusku. Bol spätý so šľachtou, strediskami umenia boli kráľovské dvory,
salóny šľachticov a kráľovské akadémie vied a umení. Klasicizmus
súvisel s racionalizmom novým filozofickým videním sveta, ktoré podnietilo
slobodné myslenie a rozvoj vied.
Rozum a racionálne hodnotenie vecí sa stáva aj základom názorov na umenie. Tento sloh je charakteristický normoanou krásou, pričom vzorom dokonalosti bolo antické a renesančné umenie. Klasicistické hnutie sa na prelome 18. a 19. storočia rozvinulo do neoklasicizmu predovšetkým v sochárstve a architektúre. Predstavitelia klasicizmu sú, A. Palladio, neskôr W. Hogart, Th. Gainsborough, Canaletto, G. B. Piranesi, J. L. David, J. A. D. Ingres. Klasicizmus sa vyvíjal paralelne s rokokom a napokon vyústil do umenia napoleonskej doby, takzvanému empíru s jeho priamočiarymi obrysmi a jednoduchými tvarmi a pomerne studenou krásou.
Empír
Empír je označenie klasicistického štýlu vo Francúzsku v dobe Napoleona
I. (asi 1800–1830). Rýchle sa rozšíril po celej Európe až do Ruska, kde
sa udržal najdlhšie. Grécke, rímske tiež egyptské tvary a ozdobné motívy
boli Napoleonovými architektmi (Percier, Fontaine) využité a pretvárané do
uceleného slohu zdôrazňujúceho triezvu jednoduchosť a ušľachtilú
prostotu. Architektúra sa usiluje o monumentálny účinok, interiéry
bývajú farebne úsporné (biela, čierna, zlato), nábytok z ebenu
s mosadznými ozdobami. Okrem bytovej kultúry sa empír prejavuje
i v odievaní (ženské odevy sú vysoko prepásané, voľne splývajúce, do
módy prichádzajú antické účesy). Empír zasiahol I naše územie.
K výrazným zjavom tohto obdobia patrí F. X. Messerschmidt, nemecký sochár
žijúci v Bratislave. Toto dvorské umenie sa nesôr výrazne zmenilo a
v strednej Európe vyústilo do meštiackej módy (biedermeier).
Biedermeier
Biedermeier je nemecké označenie meštiackej módy 2. štvrtiny
19. storočia. Možno ho priamo považovať za národný sloh tohto obdobia
v Nemecku a Rakúsku. Jeho hlavnými znakmi sú umiernená ozdobnosť,
sentimentálnosť, pohodlnosť slúžiaca na prikrášlenie meštiackeho
života. Uplatnil sa najmä v bytovom zariadení (nábytok tvarovo
vychádzajúcich z empíru), v maľbe uprednostňoval idylické žánre a
pôvabné krajinky.
0 Nominácie Nahlásiť |
Otázka nemá žiadne ďalšie odpovede.
U otázky neprebehla diskusia.
Nový příspěvek