„Mokré“ akumulátory
V prvej skupine sú dobre známe oloveno–kyselinové autobatérie klasickej
konštrukcie – sú to tzv. mokré akumulátory, často tiež označované ako
WET (z anglického slova wet = mokrý). Vyrábajú sa s rôznymi prímesami
(Sb, Ag, Ca, …), ktoré upravujú parametre týchto akumulátorov. Taktiež sa
s nimi stretávame v tzv. údržbovom a bezúdržbovom vyhotovení. Prvá
skupina má otvárateľné články, cez ktoré treba občas skontrolovať
hladinu elektrolytu, a v prípade poklesu doliať destilovanú vodu.
Bezúdržbové akumulátory majú uzatvorené články bez možnosti zásahu do
nich. Či už s takými alebo onakými prímesami, či už údržbové alebo
bezúdržbové, všetky majú rovnakú konštrukciu: vnútorné kladné a
záporné elektródy sú tvorené olovenými platňami, ktoré sú navzájom
oddelené plastovými separačnými fóliami. Tie bránia skratu. Celá zostava
je ponorená do tekutej zmesi – elektrolytu, ktorý vytvára prostredie pre
elektrochemické reakcie – teda pre tvorbu elektrickej energie.
Gélové akumulátory
Pracujú na podobnom princípe ako mokré akumulátory, elektrolyt je však
čiastočne „uväznený“ v zahusťovacej látke a namiesto tekutiny ju
tvorí kašovitá zmes gélovej konzistencie. Azda najväčšou výhodou
gélových akumulátorov oproti klasickým mokrým je, že dokážu pracovať aj
v naklonenej polohe. To ich predurčuje na rôzne športové aplikácie
(motocykle, lode a pod.). Hoci sa gélové akumulátory používajú aj
v automobiloch, nájdeme ich len v menšom počte. Majú totiž o niečo
nižší štartovací výkon ako ostatné akumulátory.
AGM batéria
Najvýkonnejšími bežne dostupnými štartovacími akumulátormi pre
automobily sú v súčasnosti tzv. AGM autobatérie. Olovené platne sú
v nich uložené bližšie k sebe a chýbajú plastové separačné fólie.
Namiesto nich je medzi platňami porézna poduška zo spletených sklených
vlákien, v ktorej je elektrolyt nasatý ako v špongii. Odtiaľ pochádza aj
samotné označenie AGM akumulátorov – vychádza totiž z anglického
názvu Absorbed Glass Mat. AGM akumulátory nepotrebujú rezervný priestor na
elektrolyt nad platňami a tým, že jednotlivé platne sú k sebe bližšie,
možno v akumulátore použiť viac aktívneho materiálu. AGM akumulátory sú
síce drahšie ako klasické oloveno–kyselinové, no majú výrazne vyššiu
životnosť a tiež vyšší výkon.
viac na webe:
Zdroj: http://www.automagazin.sk/aktualne/pa_01.php
0 Nominácie Nahlásiť |
Otázka nemá žiadne ďalšie odpovede.
U otázky neprebehla diskusia.
Nový příspěvek